وبلاگ علمی فرهنگی در زمینه ازدواج، طلاق و خانواده

دفتر ازدواج 50 فولادشهر
وبلاگ علمی فرهنگی در زمینه ازدواج، طلاق و خانواده

پیام های کوتاه

۱۹ مطلب در دی ۱۳۹۳ ثبت شده است

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور گفت: در ۹ ماهه امسال ۶۱۵ مورد ازدواج زنان ایرانی با مردان اتباع غیرایرانی در پایگاه اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال ثبت شده است.

به گزارش ایسنا، علی اکبر محزون در این باره افزود: در 9 ماهه سال جاری 538 هزار و 776 ازدواج ثبت شده است که هم زن و هم مرد ایرانی بودند. همچنین آمار ازدواج مردان اتباع غیرایرانی با زنان ایرانی یک در هزار در مقابل کل آمار ثبت شده از ازدواج در سال جاری است.

وی گفت: در زمان ازدواج میانگین سنی مردان اتباع غیر ایرانی 38.2 سال و میانگین سنی زنان ایرانی 33.6 سال بوده است. بیشتر زنان ایرانی که با مردان اتباع غیر ایرانی ازدواج کرده‌اند بیشتر بین 25 تا 29 سال بوده است که شامل 138 مورد می‌شود. 116 مورد نیز در فاصله سنی 30 تا 34 سال قرار دارد.

وی اضافه کرد: 145 مورد از زنان ایرانی در گروه سنی 30 تا 34 سال و 136 مورد در فاصله سنی 25 تا 29 سال قرار دارند.

محزون درباره استان‌هایی که بیشترین ازدواج زنان ایرانی با مردان اتباع غیر ایرانی در آن ثبت شده است، گفت: 90 ازدواج زنان ایرانی با مردان اتباع غیر ایرانی در استان تهران، 48 مورد در استان خوزستان، 44 مورد در استان قم، 42 مورد در استان آذربایجان غربی و 36 مورد در استان خراسان رضوی ثبت شده است.

وی با اشاره به آمار ازدواج مردان ایرانی با زنان اتباع غیرایرانی افزود: در 9 ماهه اول سال جاری 560 مورد از این ازدواج‌ها به ثبت رسیده است اما در سال گذشته این آمار 453 مورد بود. این آمار نشان دهنده رشد 23.6 درصدی ازدواج مردان ایرانی با زنان اتباع غیر ایرانی است.

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور اضافه کرد: میانگین سنی مردان ایرانی 33.5 و میانگین سنی زنان اتباع غیر ایرانی 27.7 بوده است. بیشتر مردان ایرانی که با زنان اتباع غیر ایرانی ازدواج کرده‌اند در گروه 25 تا 29 سال قرار دارند که تعداد آنها 163 نفر است. 141 نفر نیز در گروه سنی 20 تا 24 سال هستند. بیشتر زنان اتباع غیر ایرانی نیز که با مردان ایرانی ازدواج کرده‌اند در گروه سنی 20 تا 24 سال قرار دارند که تعداد آنها 154 نفر است. 139 نفر هم در فاصله سنی 15 تا 19 سال هستند.

 وی افزود: بیشترین استان‌هایی که ازدواج مردان ایرانی با زنان اتباع غیر ایرانی ثبت شده است، خوزستان با 64 مورد، خراسان رضوی با 62 مورد، تهران با 41 مورد، گلستان 32 مورد و آذربایجان غربی 30 مورد است.

محزون در پایان گفت: چهار استان خراسان رضوی، خوزستان، آذربایجان غربی و تهران در ازدواج ایرانیان با اتباع غیرایرانی با یکدیگر مشترک هستند. استان تهران جمعیت زیادی دارد. بنابراین ازدواج با اتباع غیرایرانی هم بیشتر است. استان‌های مرزی نیز فرهنگ نزدیکی با اتباع کشورهای همجوار خود دارند.

 

 

دفتر ازدواج 50 فولادشهر
۲۹ دی ۹۳ ، ۱۵:۵۸ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

خبرنامه دانشجویان ایران: «در حالی که شرایط ازدواج جوانان در ایران روز به روز سخت‌تر شده و به‌تبع آن سن ازدواج رو به افزایش است، آمارهای رسمی می‌گوید که با وجود کاهش آمارهای ازدواج داخلی، ازدواج دختران ایرانی با اتباع غیرایرانی 26 درصد افزایش پیدا کرده است.»

آنگونه که از شواهد بر می‌آید، گویا دختران ایرانی میل زیادی به ازدواج با اتباع غیر ایرانی پیدا کرده‌اند و مرد زندگی آینده خود را از میان مردان غیر ایرانی انتخاب می‌کنند.

آمارهایی که مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال داده حکایت از آن دارد که در 9 ماهه امسال 615 مورد ازدواج زنان ایرانی با مردان اتباع غیرایرانی در پایگاه اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال ثبت شده و این در حالی است که تعداد این نوع ازدواج‌ها در مدت مشابه در سال گذشته 487 مورد بوده و این مهم رشد 26.3 درصدی این آمار را نشان می‌دهد. اینکه چگونه آمار ازدواج دختران ایرانی با مردان خارجی! افزایش یافته و این مسأله چه تبعاتی را می‌تواند در پی داشته باشد موضوع گزارشی است که در ادامه می‌خوانید:

آمار‌ها از ازدواج خارجی چه می‌گوید؟

بر اساس آمار سازمان ثبت احوال، در 9 ماهه سال جاری 538 هزار و 776 ازدواج ثبت شده است که هم زن و هم مرد ایرانی بودند. همچنین آمار ازدواج مردان اتباع غیرایرانی با زنان ایرانی یک در هزار در مقابل کل آمار ثبت شده از ازدواج در سال جاری است. از سویی، در زمان ازدواج میانگین سنی مردان اتباع غیر ایرانی 38.2 سال و میانگین سنی زنان ایرانی 33.6 سال بوده است. همچنین، بیشتر زنان ایرانی که با مردان اتباع غیرایرانی ازدواج کرده‌اند بیشتر بین 25 تا 29 سال سن داشته‌اند که شامل 138 مورد می‌شود. 116 مورد نیز در فاصله سنی 30 تا 34 سال قرار دارد. از طرفی باید توجه کرد که 145 مورد از زنان ایرانی در گروه سنی 30 تا 34 سال و 136 مورد در فاصله سنی 25 تا 29 سال قرار دارند. نگاهی به ترکیب استانی ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی نیز گویای آن است که ۹۰ مورد ازدواج زنان ایرانی با مردان اتباع غیر ایرانی در استان تهران، 48 مورد در استان خوزستان، 44 مورد در استان قم، 42 مورد در استان آذربایجان غربی و 36 مورد در استان خراسان رضوی ثبت شده است.

مردان ایرانی هم بی‌میل نیستند!

همزمان با اینکه ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی در سال جاری افزایش داشته، مردان ایرانی نیز تقریباً پا به پای زنان ایرانی پیش رفته‌اند و آمار ازدواج‌شان با زنان خارجی افزایش پیدا کرده است. چنانکه در 9 ماهه اول سال جاری 560 مورد از این ازدواج‌ها به ثبت رسیده است اما در سال گذشته این آمار 453 مورد بود که نشان‌دهنده رشد 23.6 درصدی ازدواج مردان ایرانی با زنان اتباع غیر ایرانی است. میانگین سنی مردان ایرانی 33.5 و میانگین سنی زنان اتباع غیر ایرانی 27.7 بوده است.

چرایی انتخاب شوهر خارجی از سوی دختران ایرانی

اینکه چرا گروهی از زنان و دختران ایرانی، مرد خارجی را برای ساختن آینده‌شان به مرد ایرانی ترجیح می‌دهند، تابع عوامل مختلفی است که به نظر، شرایط بهتر اقتصادی، حضور در کشورهای دیگر به خصوص زندگی در اروپا، استفاده ابزاری از مرد خارجی برای اقامت در کشورهای دیگر، دست یافتن به آرزوهای جوانی در زندگی با مرد خارجی و... از جمله آنهاست. این در شرایطی است که عمدتا پس از ازدواج زنان با مردان خارجی، خلاف تصورات پیش از ازدواج رقم خورده و مشکلات خاصی نیز برای زنان ایرانی پیش می‌آید. به خصوص آنکه بخش زیادی از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی به حوزه مردان افغان بر می‌گردد. از دیگر سو، تبعات ویژه‌ای نیز دختران ایرانی را در ازدواج با مرد خارجی تهدید می‌کند از آن جمله می‌توان به بلاتکلیفی فرزندان حاصل از این ازدواج‌ها اشاره کرد.

 میان رواج پدیده ازدواج زنان ایرانی با اتباع بیگانه و احتمال افزایش افراد فاقد هویت، اسناد سجلی رابطه معناداری وجود دارد، به‌ طوری‌ که هرچه این پدیده یعنی ازدواج زنان ایرانی با اتباع بیگانه افزایش یابد، تعداد افراد فاقد هویت و اسناد سجلی نیز به مراتب افزایش می‌یابد. هرگونه ازدواج و ثبت ازدواج با مهاجران غیرمجاز غیرقانونی است زیرا بخشی از این ازدواج‌ها با انگیزه‌های سودجویی و اخذ اقامت با استفاده از نا‌آگاهی زنان ایرانی صورت می‌گیرد. به گفته کار‌شناسان، زنان ایرانی از طریق ازدواج با اتباع خارجی که 80 درصد آنها افغانی هستند، بدون ثبت قانونی یا حتی رسمی، دچار آسیب‌های روحی و روانی بسیاری می‌شوند. به‌عنوان مثال با تداوم بازگشت اتباع کشورهای افغانستان و عراق به کشورشان، تشدید وضعیت مبهم زنان به طوری که همراه شوهرشان و رفتن به مقصد آنها وضعیت حقوقی روشنی نخواهند داشت و ماندن در ایران و ترک از طرف شوهران‌شان از طرف دیگر مشکلات عدیده‌ای برای آنان به‌وجود می‌آورد. این زنان پس از مدتی دچار اختلالات روحی و روانی می‌شوند و بهداشت روانی آنها به خطر می‌افتد، آنان به یکباره خود را تنها می‌بینند، با تجمیع این شرایط ناگوار دچار انواع افسردگی‌ها، کاهش اعتماد به نفس، اعتیاد به مواد مخدر و الکل، مشاجرات خانوادگی و غیره می‌شوند.

زنان، مراقب ازدواج با اتباع افغان باشند

جامعه‌شناسان هشدار می‌دهند از نظر تابعیت، حداکثر مردان خارجی ازدواج کرده با زنان ایرانی را مردان تبعه افغانستان و سپس اتباع عراقی تشکیل می‌دهند. آنان بر این باورند که وجود بحران‌های اجتماعی و سیاسی در این کشور‌ها و بازبودن درهای کشور روی مهاجران و آوارگان از عوامل عمده مهاجرت وسیع و گسترده این افراد به کشورمان بوده که متاسفانه به علت تداوم بحران در کشورهای مبدا، فراهم‌بودن شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در ایران، حضور مهاجران در کشور تداوم پیدا کرده و زنان ایرانی به گمان رسیدن به آرزوهای واهی، تن به ازدواج با این افراد می‌دهند. این در حالی است که همسران خارجی زنان به منظور رفت و آمد به کشورشان عمدتا از طریق مرزهای زمینی اقدام می‌کنند، اعلام می‌کنند که برای تردد خود دچار مشکلات زیادی نیستند که این بیانگر عدم وجود، یا عدم اعمال قوانین سخت و دقیق در کنترل ورود و خروج از مرزهاست و این مسأله خود منشأ پیامدهای زیادی از جمله افزایش ازدواج‌های غیرقانونی و افزایش تعداد فرزندان بی‌سرپرست، فاقد اسناد هویتی و غیره است.

به گفته مدیران سازمان ثبت احوال، ازدواج زنان ایرانی با تبعه خارجی بدون رعایت ماده 1060 قانون مدنی و اخذ پروانه زناشویی ممنوع بوده و ثبت ازدواج برای زوجین و فرزندان آنان آثار حقوقی، مالی و اجتماعی به همراه دارد. به همین دلیل است قانون‌گذار بر ثبت ازدواج تاکید کرده و حتی در قانون مجازات اسلامی برای عدم ثبت ازدواج دایم مجازات در نظر گرفته شده است. در صورت عدم ثبت ازدواج و بروز اختلاف، معمولا زنان از لحاظ نفقه، مهریه، ارث و نسب فرزندان با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند. از آنجایی که در ازدواج زنان ایرانی با اتباع خارجی، یک طرف عقد، خارجی است ثبت ازدواج آنان برای دفاع از حقوق زن ایرانی بسیار مهم و ضروری است. زنان ایرانی برای ازدواج با اتباع خارجی باید پروانه زناشویی دریافت کنند، پروانه زناشویی در داخل ایران را مقامات وزارت کشور (استانداری‌ها) و در خارج از کشور را روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران صادر می‌کنند.

اگر بانوان ایرانی بدون رعایت قوانین، مقررات مربوطه و مشاوره‌های حقوقی اقدام به ازدواج با اتباع بیگانه کنند، برخی مشکلات حقوقی از جمله نبود ضمانت اجرای قانونی و رسمی تعهدات برای پایبندی زوج به ادامه زندگی و نیز بلاتکلیفی وضع هویتی فرزندان آنان به وجود خواهد آمد، چراکه در قوانین فعلی یکی از شروط اصلی دریافت شناسنامه برای فرزندان متولد از مادران ایرانی و پدران خارجی، ثبت ازدواج والدین آنهاست.

منبع: قانون

 

دفتر ازدواج 50 فولادشهر
۲۹ دی ۹۳ ، ۱۵:۵۷ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

جامعه > خانواده - مهر نوشت:

مرکز آمار ایران اعلام کرد: امروزه تحولات ازدواج، به واسطه تغییر دیدگاه بشر نسبت به موضوع و بی‌توجهی به خانواده به‌عنوان بنیادی‌ترین نهاد اجتماعی، نابسامانی‌هایی را نصیب جوامع بشری کرده است. بر این اساس تحلیل‌های مربوط به وضع زناشویی که با ازدواج توسعه می یابد و طلاق که بنیاد خانواده را تهدید می‌کند و منشأ بسیاری از مشکلات رفتاری در جامعه می‌شود، حائز اهمیت فراوان است.

پژوهشکده‌ آمار با توجه به رسالت خود در زمینه‌ اجرای طرح‌های پژوهشی با هدف تولید شاخص‌ها و اطلاعات مورد نیاز نظام آماری کشور، طرح پژوهشی فوق را با هدف بررسی وضعیت زناشویی، ازدواج  طلاق جمعیت کشور در سالهای ۱۳۸۵ و ۱۳۹۰ منتشر کرده است.

درصد افراد ۱۰ ساله و بیشتر حداقل یک‌بار ازدواج کرده مردان و زنان تا سال ۱۳۷۵ روندی کاهشی داشته است ولی طی سالهای ۱۳۸۵ و ۱۳۹۰ با روندی معکوس نسبت به سال ۱۳۷۵ افزایشی بوده است به طوری که این شاخص برای مردان در دو سرشماری اخیر از ۵۶.۱ درصد به ۶۱.۷ درصد و برای زنان از ۶۴.۱ درصد به ۶۹.۸ درصد افزایش یافته است. بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۹۰، استان های مازندران و خوزستان از نظر مقایسه این شاخص رتبه اول را به خود اختصاص داده اند. در این سال، نسبت مردان حداقل یک‌بار ازدواج کرده در هر دو استان ۶۶ درصد بوده است. در مورد زنان رتبه اول شاخص مورد بررسی مربوط به استان یزد و برابر ۷۴.۶ درصد بوده است.

پیش‌رسی ازدواج برای مردان و به خصوص زنان کاهش یافته است به طوری که پیش‌رسی ازدواج مردان از رقم ۶.۳ درصد در سال ۱۳۳۵ به رقم ۲.۲ درصد در سال ۱۳۹۰ تقلیل یافته است و پیش‌رسی ازدواج زنان طی دوره مذکور از ۴۱ درصد به ۲۱.۴ درصد رسیده است. بیشترین پیش‌رسی ازدواج مردان و زنان در سال ۱۳۹۰ به ترتیب مربوط به استان سیستان و بلوچستان با رقم ۴.۶ درصد و خراسان شمالی با رقم ۲۹.۶ درصد است و کم‌ترین پیش رسی ازدواج مردان و زنان مربوط به استان ایلام به ترتیب با رقم ۱ و ۱۱.۹ درصد است.

در سال ۱۳۹۰، ۳۷.۸ درصد از مردان مناطق شهری و ۳۸.۶ درصد از مردان نقاط روستایی کل کشور هرگز ازدواج نکرده بوده اند. این نسبت در مورد زنان مناطق شهری و روستایی به ترتیب ۳۰ و ۳۰.۵ درصد بوده است.

میانگین سن در اولین ازدواج مردان طی ۵۰ سال اخیر با افت و خیزهایی همراه بوده است به طوری که این شاخص در سال ۱۳۳۵، ۲۴.۹ و در سال ۱۳۹۰، ۲۶.۷ سالگی بوده است. اما این شاخص برای زنان افزایش چشمگیری داشته است به طوری که از ۱۹ سالگی در سال ۱۳۳۵ به ۲۳.۴ سالگی در سال ۱۳۹۰ رسیده است. همچنین افزایش سریع‌تر سن ازدواج زنان نسبت به مردان باعث کاهش فاصله سنی زوجین شده است.

طی سالهای ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۰ هر دو میزان ازدواج و طلاق افزایش یافته است به طوری که میزان ازدواج از ۹.۸ در هزار در سال ۱۳۸۰ به ۱۱.۶۴ در هزار در سال ۱۳۹۰ رسیده است در حالی که میزان طلاق از ۹۳ در هزار در سال ۱۳۸۰ به ۱.۹ در هزار در سال ۱۳۹۰ رسیده است و شتاب میزان طلاق در دوره ۵ ساله اول ۱۳۸۵-۱۳۸۰ نسبت به دوره ۵ ساله ۱۳۹۰-۱۳۸۵ کندتر بوده است.

در سال ۱۳۹۰ بیشترین میزان ازدواج در کل کشور به ترتیب به استان‌های اردبیل و خراسان شمالی با رقم ۱۵ در هزار و کم‌ترین مقدار در کل کشور به استان تهران با رقم ۸.۴ در هزار تعلق دارد. بیشترین میزان طلاق در کل کشور به استان تهران با رقم ۲.۶ در هزار و کم ترین مقدار مربوط به استان سیستان و بلوچستان با رقم ۰.۶ در هزار تعلق دارد.

در تمام استان‌های کشور و در تمام گروه‌های سنی، درصد زنان بی همسر بر اثر طلاق افزایش یافته است. این افزایش در برخی استانها نظیر آذربایجان شرقی، اردبیل، تهران، خراسان رضوی، سمنان و مرکزی از شدت زیادی برخوردار بوده است. همچنین درصد زنان بی همسر بر اثر طلاق در تمام گروه‌های سنی استان یزد نسبت به استان‌های دیگر پایین‌تر است.

دفتر ازدواج 50 فولادشهر
۲۷ دی ۹۳ ، ۱۵:۴۷ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱ نظر

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از توقف روند افزایشی طلاق در کشور خبر داد.

احمد تویسرکانی با اشاره به آمار ازدواج و طلاق در 9 ماهه نخست امسال گفت: ما در 9 ماهه امسال 516 هزار و 295 واقعه ازدواج را در دفاتر رسمی ازدواج به ثبت رساندیم که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته 9 درصد کاهش داشته است.

او همچنین با اشاره به آمار طلاق گفت: در 9 ماهه امسال 116 هزار و 842 واقعه طلاق به ثبت رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل تغییری نداشته و به عبارتی روند افزایشی طلاق متوقف شده است.

دفتر ازدواج 50 فولادشهر
۲۷ دی ۹۳ ، ۱۵:۳۱ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱ نظر

این روزها اخباری به صورت مکرر از فعالیت غیر قانونی 300 سایت همسر یابی از طریق دکتر گلزاری  از مسئولان وزارت ورزش و جوانان در سایت ها منتشر می شود که حکایت از اهمیت این موضوع در فضای فعلی جامعه ما دارد. در آبان ماه سال 1392 دفتر مطالعات فرهنگی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی پژوهشی در این حوزه انجام داده است.

روابط عمومی این مرکز با بیان این مطلب که همسریابی اینترنتی در کشورمان طی دو دهه اخیر رواج یافته است ، افزود: در ایران اما در ده سال اخیر مورد توجه کاربران نیز واقع شده است. برآوردها از ثبت 500 ازدواج اینترنتی در سال حکایت دارند. این شیوه همسریابی اگر چه می تواند به امکانی برای تسهیل ازدواج بدل شود، آسیب هایی از قبیل عدم آموزش، نظارت ضعیف ، ناپایداری ارتباط در محیط مجازی و خلا مشورت لازم، تهدیداتی را از طرف اینترنت برای ازدواج به وجود آورده است. این گزارش ضمن بررسی برخی از مهمترین آسیب های یاد شده پیشنهادهایی را به منظور جلوگیری از این آسیب ارائه می کند. ابعاد مذهبی ، تربیتی، انتظامی و فناورانه این موضوع مبین لزوم همکاری میان دستگاهی است. لذا به نظر می رسد ، پیشنهادهای زیر بتوانند برخی از آسیب ها را رفع کنند:

1-       شورایی متشکل از نهادهای ذیربط می تواند وظایف نظارتی و مقررات گذاری را به انجام رساند.

2-       ماده (23)قانون جرائم رایانه ای اصلاح شود.

3-       تکنولوژی در فضای مجازی به روز شود.

4-       بانک اطلاعاتی متمرکز و منسجمی در این زمینه ایجاد شود.

5-       آیین نامه ساماندهی و اعتباربخشی مراکز همسریابی اجرایی شود.

در ادامه این گزارش آمده است: همچنان که آمد از مهمترین مزایای ازدواج های اینترنتی به امکان ارتباط رو در رو و بی واسطه مربوط می شود که به کاربران فرصت می دهد درباره علائق متقابلشان حرف بزنند بی آنکه با محدودیتی مواجه باشند. از دیگر مزایای این طریق صرفه جویی مالی و زمانی است . اگر کاربری بخواهد در دنیای واقعی با 10 نفر در مورد ازدواج حرف بزند باید زمان و هزینه معتنابهی را صرف کند در حالی که در فضای مجازی در زمان کوتاه و با هزینه ای ناچیز می تواند با همین تعداد افراد ملاقات مجازی داشته باشد.

با وجود مزایای فوق ، آسیب های متعددی متوجه کاربرانی است که در فضای مجازی به جستجوی همسر می پردازند .

در ماده (43) قانون برنامه پنجم به طور ضمنی تکالیف دولت در همسریابی مورد توجه قرار گرفته است. با این وصف ابعاد چندگانه همسریابی اینترنتی خارج از ابعاد فناوری اطلاعاتی مذهبی، تربیتی و انتظامی مستلزم حضور همزمان و مشارکت تمامی دستگاه های مجری است . مهمترین پیشنهاد برای نظارت مداوم بر مراکز اینترنتی همسریابی تشکیل شورایی متشکل از نمایندگان دستگاه های مسئول است. شاید در برابر این پیشنهاد گفته شود شوراهای دیگری مانند کمیته تعیین مصادیق جرائم رایانه ای فعالیت دارند در حالی که در کمیته یاد شده ابعاد مذهبی و تربیتی و نیز رصد مداوم مراکز همسریابی مورد بررسی قرار نمی گیرند.

در این کمیته صرفا مصادیق جرائم شناسایی می شوند. در حالی که پیشنهاد ارائه شده خواستار شورایی است که قبل از این دو وظیفه ، امور دیگری از جمله ابعاد مقررات گذاری و نظارت های تربیتی و مذهبی را در شمول وظایف خود دارد که با مرور زمان با عملیاتی شدن این شورا، فرهنگ استفاده از فضای مجازی در جامعه نیز بالا می رود.

نکته دیگر آنکه همسریابی اینترنتی بدون موسسات واقعی منشا آسیب هایی می شود که جلوگیری از آنها موجب هزینه و مسائل فراوان دیگری است. در این مسیر پیشنهادهایی بسیاری قابل طرح و بررسی اند از جمله راه اندازی خانه های مشاوره در محلات، توانمندسازی مراکز مشاوره در دانشگاه ها و... که در جای خود قابل بررسی اند. با توجه به ابعاد متعدد همسریابی در فضای مجازی ، در نظر گرفتن جوانب اخلاقی ، امنیتی ، مذهبی فضای مجازی از اهمیت زیادی برخوردار است ابتدا باید فضای مجازی با فضای واقعی پیوند یابد، به عبارت دیگر ملاقات ها و گفتگوهای پس از آشنایی اولیه در خانه هایی با نظارت مشاور و خانواده های طرفین برگزار شوند تا بخش مهمی از نگرانی ها و آسیب های احتمالی کاهش یابد نکته مهم این است که از دیگر ظرفیت های قانونی،تقویت ماده (23) قانون جرائم رایانه ای است.

به گفته کارشناسان حوزه جرائم رایانه ای ، قانون جرائم رایانه ای ماده (23) نیز نیاز به یک سری اصلاحات دارد تا دست ما را باز بگذارد و جریمه همه باید مرتبط با جرم وجود داشته باشد، در این صورت می توان از بسیاری آسیب های فضای مجازی، پیشگیری کرد. این ماده به اختیاراتی که تعیین کننده مصادیق و لزوم تبعیت ارائه دهندگان خدمات میزبانی از این کمیته است اشاره دارد.

متن کامل گزارشدریافت


دفتر ازدواج 50 فولادشهر
۲۷ دی ۹۳ ، ۱۵:۲۴ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱ نظر

یافته‌های یک پژوهش نشان می‌دهد:

سه اولویت نخست زنان جوان برای انتخاب همسر/ 68 درصد زنان جوان طلاق را مذموم نمی‌دانند

ویژگی‌های فیزیکی و ظاهری برای هیچ‌کدام از دو نسل مورد بررسی اولویت نداشته است. در ارتباط با معیارهای اخلاقی و مذهبی، تفاوت معناداری بین دو نسل وجود دارد. به این معنا که نسل گذشته برای ازدواج، پای‌بندی مرد به اصول مذهبی را در اولویت دوم قرار داده است؛ در حالی‌که نسل جوان به تعهدات اخلاقی مرد توجه بیشتری در مقایسه با پایبندی او به موازین شرعی نشان داده است. صرف‌نظر از این تفاوت ظریف، باید توجه داشت که هردو نسل به این گروه از معیارها (اخلاقی و مذهبی)، اولویت اول را نداده‌اند.

در پژوهشی تلاش شد نگرش به طلاق و کارکردهای خانواده در زنان شهر تهران در دو نسل متفاوت مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش مهرخانه، براساس آمار ارایه‌شده از سوی معاون دفتر امور آسیب‌دیدگان سازمان بهزیستی کشور، طلاق در ایران بین سال‌های 75- 71 سیر صعودی بسیار آرام داشته و پس از آن به مدت پنج سال این روند تقریباً ثابت بوده و از سال 80 به بعد با شتاب بیشتری نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته است؛ به‌طوری‌که در سال 88 به گفته مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیت سازمان ثبت‌احوال کشور رشدی 13 درصدی نسبت به سال 87 داشته است. این در حالی است که نرخ طلاق در سال 89 در مقایسه با سال 88 به میزان 9.1 درصد رشد داشته و به‌ بیان‌دیگر در مقابل هر 6.5 ازدواج، یک طلاق به ثبت رسیده است. آمارهای ثبت احوال حاکی از آن است که تهران با نرخ طلاق 6/2 در هزار، در مقایسه با سایر شهرهای ایران ازنظر درصد طلاق، در مقام اول قرار دارد.

با توجه به این‌که از مهم‌ترین پیامدهای طلاق، گسترش ناهنجاری‌های اجتماعی است، بررسی علل و عوامل تأثیرگذار بر آن از ابعاد گوناگون روان‌شناختی و جامعه‌شناختی، ضروری به‌نظر می‌رسد. این پژوهش در نظر دارد علل اجتماعی گرایش زنان به این پدیده را در ارتباط با کارکردهای خانواده بررسی کند و به این پرسش اصلی پاسخ دهد که چرا با وجود مذموم‌بودن طلاق در آموزه‌های دینی و مغایرت آن با ارزش‌های اخلاقی جامعه ایران، زنان به طلاق مبادرت می‌ورزند و جدایی را به‌عنوان گزینه‌ای بهتر، در مقایسه با زندگی مشترک، ترجیح می‌دهند.

تعریف مفاهیم

1.    طلاق

در این پژوهش، طلاق به معنی لغو قانونی پیوند زناشویی در ازدواج دایم، مدنظر قرار دارد که آن را از "طلاق عاطفی" جدا می‌کند. در طلاق عاطفی، زن و شوهر ظاهراً در زیر یک سقف به زندگی مشترک خود ادامه می‌دهند، اما در زندگی اجتماعی و عاطفی یکدیگر سهمی ندارند و دخالتی نمی‌کنند.

2.    نگرش

جامعه‌شناسان نگرش را با تأکید بر ابعاد ارزشی آن تعریف کرده‌اند. از نظر آن‌ها نگرش از طریق آموزش‌های اجتماعی ایجاد می‌شود و ترکیبی از باورها و گرایش‌ها یا احساسات مساعد و نامساعدی است که به آمادگی و تمایل فرد برای نشان‌دادن واکنش به شیوه‌ای نسبتاً ثابت به اشیاء، اشخاص و رویدادهای خاص اطلاق می‌شود.

بنابراین نگرش‌ها اکتسابی هستند و جنبه ارزش‌یابانه دارند و اولویت‌بندی ارزشی هستند. ارزش‌ها نیز، یکی از اجزای اصلی فرهنگ به شمار می‌روند. از نظر برخی جامعه‌شناسان، ارزش عبارت است‌ از: نرم یا معیاری برای گزینش از بین ابزار یا امکانات اجتماعی که برای فرد مهیا و آماده شده و با موقعیت اجتماعی او منطبق است.

آنچه در این مقاله بررسی شده است، نقش تغییر نگرش نسبت به کارکردهای خانواده تحت‌تأثیر هنجارهای اجتماعی نوپدید بر نگرش زنان ساکن تهران نسبت به طلاق است. به دلیل تعریف عملیاتی این پژوهش از نگرش، شامل آن دسته از باورها، ایستارها و هنجارهای اجتماعی است که بر نگرش زنان در ارتباط با کارکردهای خانواده و طلاق حاکم است.

روش پژوهش

پژوهش حاضر توصیفی- تحلیلی بود و اطلاعات مورد نیاز آن، به شیوه پیمایشی گردآوری شد. جامعه آماری پژوهش را بانوان 60- 15 ساله تهران تشکیل دادند. نمونه پژوهش شامل 500 نفر- به شیوه‌ تصادفی هدف‌مند از پنج نقطه (شمال، جنوب، مرکز، شرق و غرب) شهر تهران انتخاب شدند و پس از توجیه‌شدن توسط پرسشگران، به تکمیل پرسشنامه محقق‌ساخته اقدام کردند. انتخاب تهران به این دلیل بود که این منطقه در مقایسه با سایر نقاط ایران، بالاترین میزان طلاق را داشت.

یافته‌ها

از 500 نفر آزمودنی این پژوهش، 52.1 درصد بین 30- 15 سال سن داشتند که به‌عنوان نسل دوم و 46 درصد بین 60-30 سال داشتند که در این پژوهش به‌عنوان نسل اول مدنظر قرار گرفتند. بقیه آزمودنی‌ها، بیش از 60 سال سن داشتند که در تجزیه‌ و تحلیل اطلاعات، کنار گذاشته شدند. بر اساس یافته‌های پژوهش حاضر، مهم‌ترین تغییر و تحول ارزشی در قلمرو و خانواده که سبب تمایز دو نسل از یکدیگر شده، در موارد زیر رخ داده است:

1.    کم‌رنگ شدن نقش اقتصادی مرد در خانواده

تغییر نگاه زنان به نقش اقتصادی شوهر در تأمین هزینه‌های زندگی در جوامع امروزی، خواه به دلیل بیکاری و خواه به دلیل ناکافی بودن درآمد مرد، از یک‌سو و اشتغال زنان از سوی دیگر، به تضعیف باور نسبت به نقش نان‌آوری مرد در خانواده انجامیده است.

83.31 درصد زنانی که مبادرت به طلاق کرده‌اند، شاغل بوده‌اند

پردازش آمار برگرفته از سرشماری کشور در سال 85 نشان می‌دهد که 83.31 درصد زنانی که مبادرت به طلاق کرده‌اند، شاغل بوده‌اند. در همین راستا، یافته‌های این پژوهش نشان داد که بین متغیر"نسل"(سن آزمودنی‌ها) و متغیر" نقش اقتصادی مرد در خانواده"، همبستگی وجود دارد.

2.    کوچک‌شدن ابعاد خانواده و محدودیت نقش آن در تربیت کودک

65 درصد زنان جوان ترجیح می‌دهند یک یا دو فرزند داشته باشند

نتایج پژوهش حاضر نشان‌دهنده آن است که بین متغیر نسل و تعداد ایده‌آل فرزند نیز رابطه معنادار آماری وجود دارد؛ به این معنا که در مجموع 65 درصد نسل جوان (15-30 سال)، اعم از تحصیل‌کرده، دانشگاهی یا دارای تحصیلات پایین‌تر، گزینه‌های"یک فرزند" و "2 فرزند" و 74.8 درصد نسل اول، سه فرزند و بیشتر را به‌عنوان تعداد مطلوب فرزند برای خانواده، انتخاب کرده‌اند. از این درصد، 44.2 درصد نسل جوان، تعداد 2 فرزند را تعداد مطلوب دانسته‌اند.

3.    تلقی نسبت به نقش عاطفی زن در خانواده

حدود 30 درصد از زنان جوان معتقدند که نقش عاطفی زن باید بیشتر از مرد باشد

یافته‌های نشان می‌دهد که 63.9 درصد از آزمودنی‌های معتقد به ایفای نقش عاطفی توسط زن در خانواده، از نسل اول هستند و فقط 36.1 درصد آن‌ها که از نسل دوم هستند بر این باور هستند که نقش عاطفی زن در خانواده باید بیشتر از مرد باشد.

این در حالی است که 37.3 درصد از آزمودنی‌های نسل دوم در مقابل 23.7 درصد نسل اول، معتقد هستند که این نقش توسط هر دو(مرد و زن) باید ایفا شود و تفاوتی در این خصوص نباید وجود داشته باشد.

4.    تغییر تلقی زنان از طلاق

68 درصد از زنان جوان طلاق را مذموم نمی‌دانند

عامل دیگری که به‌نظر می‌رسد موجب سیر صعودی طلاق شده است، تغییر نگرش نسبت به طلاق است. پذیرش تدریجی این باور توسط جامعه که طلاق امری نکوهیده و مذموم نیست، سبب جلب حمایت اجتماعی و فروریختن قبح و زشتی این اقدام شده است؛ حتی برخی مدعی هستند که طلاق زمینه‌ساز زندگی شادتری برای بزرگسالان و نجات کودکان از محیط نامطلوب چنین خانواده‌هایی می‌شود.

این تغییرات نگرشی گویای این واقعیت است که ارزش‌های مرتبط با حفظ نهاد خانواده، دگرگون ‌شده است و ارزش فردگرایانه، جایگزین آن‌ها شده که در نهایت به‌نوعی سطحی‌نگری در امر خانواده انجامیده است. نتایج این پژوهش نیز نشان داد 68 درصد از آزمودنی‌های نسل جوان، امر طلاق را مذموم نمی‌دانند؛ درحالی‌که 77.1 درصد از آزمودنی‌های نسل اول، آن را امر ناپسندی دانسته‌اند که باید حتی‌الامکان از آن پرهیز کرد.

5.    تغییر معیارهای ازدواج

نتایج این پژوهش نشان داد، در ارتباط با معیار ازدواج نیز، بین دو نسل از آزمودنی‌ها، تفاوت‌های معناداری وجود دارد. در این رابطه چهار معیار اصلی در نظر گرفته شد:

الف- معیارهای اخلاقی (پایبندی به موازین اخلاقی)؛

ب- معیارهای مرتبط به پایگاه اجتماعی (سطح تحصیلات، میزان درآمد)؛

ج- معیار عاطفی- روانی (عشق)؛

د- معیار فیزیکی (آراستگی و زیبایی ظاهر).

عشق؛ اولویت نخست زنان جوان برای انتخاب همسر

تجزیه‌ و تحلیل آماری نتایج به‌دست‌آمده از این پژوهش، نشان داد که سه اولویت نخست نسل اول در همسرگزینی، به ترتیب عبارت است از: میزان درآمد همسر (35.2 درصد)، پایبندی همسر به موازین مذهبی (27 درصد) و پایبندی به موازین اخلاقی (17.4 درصد)؛ درحالی‌که سه اولویت نخست نسل دوم در همسرگزینی، به ترتیب عبارت بوده است از: عشق (36.4 درصد)، اخلاق (31 درصد) و میزان درآمد همسر (14.7 درصد).

به ‌بیان‌ دیگر بالاترین درصد در نسل دومی‌ها (30- 15 سال)، به عامل" عشق" برای همسرگزینی، اولویت اول را داده؛ درحالی‌که بالاترین درصد آزمودنی‌های نسل اول (60- 30 سال)، عامل اقتصادی و میزان درآمد همسر را در اولویت اول معیارهای خود برای همسرگزینی قرار داده است.

معیار میزان تحصیلات همسر، برای هیچ‌یک از دو نسل اولویت ندارد

بر اساس یافته‌های پژوهش، معیار میزان تحصیلات همسر، برای هیچ‌یک از دو نسل اولویت نداشته است. بنابراین می‌توان گفت نسل اول بیشتر به عوامل اقتصادی و نسل دوم بیشتر به عوامل روحی- روانی برای انتخاب همسر خود اولویت داده است. شاید به این دلیل که دایره انتخاب نسل جوان در این خصوص بنابه دلایلی محدود شده است.

باید گفت که وجود 48 درصد تحصیل‌کرده دانشگاهی در میان آزمودنی‌های این پژوهش، به دلیل اشتغال آن‌ها یا دست کم امید به اشتغال، توجه به تحصیلات یا عوامل اقتصادی را از اولویت آن‌ها خارج کرده است. به این دلیل باوجود آن‌که تجربه ثابت کرده است که یک ازدواج خوب باید به‌دور از عشق انجام شود، بیش از یک‌سوم آزمودنی‌ها در نسل جوان به این معیار به‌عنوان معیار اول توجه کرده‌اند.

ویژگی‌های فیزیکی و ظاهری برای هیچ‌کدام از دو نسل اولویت ندارد

ویژگی‌های فیزیکی و ظاهری برای هیچ‌کدام از دو نسل مورد بررسی اولویت نداشته است. در ارتباط با معیارهای اخلاقی و مذهبی، تفاوت معناداری بین دو نسل وجود دارد. به این معنا که نسل گذشته برای ازدواج، پای‌بندی مرد به اصول مذهبی را در اولویت دوم قرار داده است؛ در حالی‌که نسل جوان به تعهدات اخلاقی مرد توجه بیشتری در مقایسه با پایبندی او به موازین شرعی نشان داده است. صرف‌نظر از این تفاوت ظریف، باید توجه داشت که هردو نسل به این گروه از معیارها (اخلاقی و مذهبی)، اولویت اول را نداده‌اند.

نتیجه‌گیری

براساس یافته‌های این پژوهش، تغییر نگرش نسبت به طلاق معلول عواملی چون تضغیف ارزش‌های مرتبط با کارکردهای خانواده به دلیل تغییر موقعیت اجتماعی زنان از یک‌سو و حاکمیت هنجارهای نوپدید در شرایط گذار جامعه ایران و جهانی‌شدن، از سوی دیگر است. ارزش‌هایی که باورهای گذشته در قلمرد خانواده را دچار تردید کرده است و تداوم زندگی مشترک را در گرو عوامیل می‌داند که تا دو سه دهه قبل، عامل تعیین‌کننده‌ای در روابط زناشویی به‌شمار نمی‌رفت.

لازم به ذکر است این پژوهش با عنوان کامل رابطه بین‌نسلی رابطه نگرش به طلاق و کارکردهای خانواده در زنان شهر تهران توسط ام‌البنین چابکی انجام و سال 1392 در نشریه علمی- پژوهشی مطالعات زن و خانواده منتشر شده است.

 

دفتر ازدواج 50 فولادشهر
۲۷ دی ۹۳ ، ۱۴:۵۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

به گزارش خبرآنلاین، آیت الله شبیری زنجانی و آیت الله جعفر سبحانی به پرسش هایی درباره ازدواج موسوم به سفید در استفتاء شفقنا پاسخ داده اند.

*متن پرسش های و پاسخ های آیت الله شبیری زنجانی:

نظر به اینکه اخیرا عده ای از دختران و پسران تحت عنوان ازدواج سفید به همباشی پرداخته و عده ای از آنان این باور را دارند که چون طرفین رضایت دارند لذا همین رضایت قلبی کفایت از خطبه ازدواج دائم یا موقت دارد، خواهشمند است دیدگاه شرع مقدس را در این گونه موارد بیان فرمایید.

الف- آیا صرف رضایت دختر و پسر برای بودن با یکدیگر به مفهوم جاری شدن محرمیت و زوجیت است و یا خواندن خطبه عقد دائم یا موقت ضروری است؟

ب-در صورتی که جاری شدن خطبه عقد ضرورت دارد آیا این ضرورت برای زوجیت دائم است یا برای زوجیت موقت نیز خواندن خطبه ضرورت دارد و رضایت قلبی مکفی نیست؟

پاسخ الف و ب- فارغ از سایر شرایط، در ازدواج دائم و موقت، خواندن صیغه لازم است.

ج-در صورتی که خواندن خطبه به زبان عربی فصیح مقدور نباشد و زوج و زوجه بنا به دلایلی نظیر حفظ آبرو نتوانند موضوع را با دیگری در میان بگذارند آیا می توانند به زبان مادری خطبه را جاری کنند؟

پاسخ ج- جایز است.

د-در صورتی که در صورت معذور بودن، جاری کردن خطبه به زبان مادری جایز باشد آیا باید عین ترجمه بیان شود یا ترجمه مضمونی کفایت دارد؟

ه-اگر حضرتعالی جواز به جاری کردن خطبه با ترجمه به مضمون می دهید مثلا به زبان فارسی خطبه عقد دائم و موقت چه گونه است و چه بگویند کفایت است؟

پاسخ د، ه: به هر زبانی که بخوانند و معنای «زوجتک» و «قبلت» را برساند صحیح است. مثلا برای ازدواج دائم به فارسی به زن بگوید: به عقد دائمی در آوردم خودم را برای شما در مقابل مهریه ای که توافق کردیم و سپس مرد بگوید: قبول نمودم این عقد دائم را براساس مهریه ای که توافق کردیم.

و-اگر دختری با پسری بدون رضایت پدر و یا بدون اطلاع پدر همبستر شده باشد و اطلاعی از اینکه باید خطبه عقد خوانده شود نداشته و یا نمی دانسته رضایت پدر واجب است آیا هم اکنون می توانند با خواندن خطبه بدون اطلاع پدر محرم شوند؟

پاسخ و: خیر، بدون اجازه پدر یا جد پدری عقدشان صحیح نیست.

ز-اگر شرایط این دختر و پسر به گونه ای باشد که جدا شدن عوارض جدی برای شرایط فعلی و آینده طرفین یا یکی از طرفین داشته باشد و هر دو یا یکی از طرفین در عسر و حرج بیفتند و در این حال اطلاع به پدر نیز عوارض خطرناک داشته باشد راه حل این دو برای خروج از مهلکه حرام چیست و آیا می توانند بدون جدا شدن، با جاری کردن خطبه به هم محرم شوند؟

پاسخ ز: محرمیت ایجاد نشده است بنابراین باید جدا شوند البته اگر در چنین شرایطی پدر و جد پدری مصلحت دختر را در ازدواج مراعات نکنند اذن ایشان برای ازدواج جدید ساقط است.

ح-اگر از این همبستری دختر حامله شده باشد و یا فرزندی بدنیا آورده باشد و تصورش این بوده که رضایت طرفین کافی است، حکم فرزند چیست؟ آیا می توانند در این شرایط بدون اذن پدر محرم شوند؟ اگر اذن پدر ضروری است و بتوانند اذن بگیرند و محرم شوند آیا تاثیری در وضعیت قبل و کودک متولد شده دارد؟

 

پاسخ ح:

اگر مرد و زن ندانند که چنین ازدواجی باطل است و با یکدیگر ازدواج کنند بچه ای که از آنان به دنیا آمده، حلال زاده است و تمام احکام اولاد را دارا می باشد و اگر یکی از مرد و زن نداند که ازدواج باطل است، بین او و بچه ای که به دنیا می آید تمام احکام اولاد جاری است، ولی دیگری که می دانسته ازدواج باطل است از بچه ارث نمی برد و بچه هم از وی ارث نمی برد ولی این دو به هم محرمند و احکام محرمیت را دارا می باشند، لذا می توانند همچون دیگر محرم ها به همدیگر نگاه کنند و ازدواج آنها با یکدیگر جایز نیست و همانند دیگر فرزندان حق نهفته دارد. در هر صورت اذن پدر یا جد پدری در خود ازدواج دختر شرط است مگر پدر و جد پدری مصلحت دختر را در امر ازدواج رعایت نکنند.

*****

الف- آیا صرف رضایت دختر و پسر برای بودن با یکدیگر به مفهوم جاری شدن محرمیت و زوجیت است و یا خواندن خطبه عقد دائم یا موقت ضروری است؟

پاسخ: ازدواج سفید همان ازدواج معاطاتی است و شرعا کافی نیست و باید اگر باکره است با اذن پدر عقد خوانده شود و مهریه معین شود متاسفانه موضوعی که شبیه زنا رایگان است نام ازدواج به خود گرفته است.

ب-در صورتی که جاری شدن خطبه عقد ضرورت دارد آیا این ضرورت برای زوجیت دائم است یا برای زوجیت موقت نیز خواندن خطبه ضرورت دارد و رضایت قلبی مکفی نیست؟

پاسخ: در هردو باید عقدخوانده شود وحد وحدود روشن شود.

ج-در صورتی که خواندن خطبه به زبان عربی فصیح مقدور نباشد و زوج و زوجه بنا به دلایلی نظیر حفظ آبرو نتوانند موضوع را با دیگری در میان بگذارند آیا می توانند به زبان مادری خطبه را جاری کنند؟

پاسخ: در عقد موقت در صورت اجتماع شرایط عقد فارسی کافی است؛ اگر زوج و زوجه نتوانند صیغه را به عربی صحیح بخوانند باید کسی را که می تواند وکیل کنند و اگر چنین شخصی نبود باید خودشان به غیر عربی بخوانند و باید لفظی بگویند که معنی«زوجت وقبلت» را بفهماند.

د-در صورتی که در صورت معذور بودن، جاری کردن خطبه به زبان مادری جایز باشد آیا باید عین ترجمه بیان شود یا ترجمه مضمونی کفایت دارد؟

پاسخ: باید انشاء زوجیت شود و آنچه در رساله ها آمده است به فارسی خوانده شود.

ه-اگر حضرتعالی جواز به جاری کردن خطبه با ترجمه به مضمون می دهید مثلا به زبان فارسی خطبه عقد دائم و موقت چه گونه است و چه بگویند کفایت است؟

پاسخ: به رساله عملیه صفحه 446 مراجعه شود.

و-اگر دختری با پسری بدون رضایت پدر و یا بدون اطلاع پدر همبستر شده باشد و اطلاعی از اینکه باید خطبه عقد خوانده شود نداشته و یا نمی دانسته رضایت پدر واجب است آیا هم اکنون می توانند با خواندن خطبه بدون اطلاع پدر محرم شوند؟

پاسخ: احتیاطا با اذن پدر باشد.

ز-اگر شرایط این دختر و پسر به گونه ای باشد که جدا شدن عوارض جدی برای شرایط فعلی و آینده طرفین یا یکی از طرفین داشته باشد و هر دو یا یکی از طرفین در عسر و حرج بیفتند و در این حال اطلاع به پدر نیز عوارض خطرناک داشته باشد راه حل این دو برای خروج از مهلکه حرام چیست و آیا می توانند بدون جدا شدن، با جاری کردن خطبه به هم محرم شوند؟

پاسخ: بالاخره ازدواج این دو تا آخر نمی تواند برای پدر پنهان بماند و خواندن صیغه عقد مشکل را حل نخواهد کرد.

ح-اگر از این همبستری دختر حامله شده باشد و یا فرزندی بدنیا آورده باشد و تصورش این بوده که رضایت طرفین کافی است، حکم فرزند چیست؟ آیا می توانند در این شرایط بدون اذن پدر محرم شوند؟ اگر اذن پدر ضروری است و بتوانند اذن بگیرند و محرم شوند آیا تاثیری در وضعیت قبل و کودک متولد شده دارد؟

پاسخ: حکم فرزند وطی به شبه بوده وحلال زاده است. احتیاطا از پدر اذن بگیرد.

دفتر ازدواج 50 فولادشهر
۲۳ دی ۹۳ ، ۱۴:۳۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

خبرنامه دانشجویان ایران: معاون دانشجویی دانشگاه آزاد با اشاره به کاهش سود وام‌های ازدواج دانشگاه آزاد برای برخی زوجین گفت: دانشگاه آزاد از شنبه پرداخت وام ازدواج با ۴ درصد سود را آغاز می‌کند.

سعید کاردار معاون دانشجویی دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، گفت: دانشگاه آزاد پیش از این پرداخت وام ازدواج 14 درصد سود را آغاز کرده بود که این وام به بیش از 2500 نفر پرداخت شد.

وی افزود: از روز شنبه پرداخت وام 4 درصدی نیز از طریق صندوق مهر امام رضا(ع) آغاز می‌شود ولی این وام به برخی زوجین پرداخت می‌شود.

کاردار گفت: اعضای باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد و همچنین زوجینی که هر دو زوج دانشجوی دانشگاه آزاد باشند، می‌توانند از این وام استفاده کنند.

به گفته معاون دانشجویی دانشگاه آزاد، دانشجویان می‌توانند با ثبت‌نام در سایت دانشگاه آزاد در کمتر از یک ماه از وام ازدواج برخوردار شوند.

دفتر ازدواج 50 فولادشهر
۲۳ دی ۹۳ ، ۱۴:۲۴ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

روحانی سعودی قایل به جواز رابطه جنسی زن شوهر دار با مرد بیگانه شد

«ناصر العمر»؛ روحانی سعودی در فتوایی گفت: در صورتی که شوهر نیازهای جنسی زن خود را برآورد نکند، زن می تواند با رضایت شوهر خود با مرد بیگانه ای نکاح کند.

آفتاب: شفقنا نوشت: فتوای شیخ سعودی بر روی اینترنت منتشر شد و باعث ایجاد موج وسیعی از خشم بر روی پایگاه های ارتباط جمعی شد، کاربران خواهان پایان دادن به فتواهای این شیخ و بازداشت افرادی همچون او شدند که هر چند مدت یک بار با بیان فتوا و سخن غیر عاقلانه تنش های زیادی در جامعه ایجاد می کنند. کاربران اینترنتی همچنین تاکید کردند: خطر فتاوی شیخ سعودی از تروریسم داعشی ها کمتر نیست.

ناصر العمر در سال های گذشته در مورد جهاد نکاح به شورشی های سوریه اجازه داده بود که در صورت عدم وجود زنان نامحرم با محرم ها جهاد نکاح کنند ، اما مدتی بعد سخن خود را تغییر داد.

فتوای جواز نکاح با محرم به نقل از ناصر العمر بر روی شبکه ماهواره ای الوصال پخش شد. این شبکه با تروریست ها و شورشی ها ارتباط نزدیک دارد و فعالیت های آن ها را گزارش می دهد. شبکه ماهواره ای خطاب به منتقدان شیخ بیان کرده بود: امروز برخی به فتاوی شیوخی که جهت راحتی مبارزان - تروریست ها- صادر می شود انتقاد می کنند در حالی که چشم خود را به تروریسم و کشته شدن زنان و کودکان بسته اند.

به گزارش پایگاه اخبار پرس،این اولین بار نیست که او چنین فتاویی صادر می کند، پیشتر نیز فتوای جواز بردگی زنان شیعه و توزیع آن ها میان تروریست ها را صادر کرده بود.

دفتر ازدواج 50 فولادشهر
۲۳ دی ۹۳ ، ۱۴:۲۲ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

خبرنامه دانشجویان ایران: مدیر آموزش های فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها از انتشار چهارمین بسته آموزشی مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان با موضوع ازدواج دانشجویی خبرداد.

به گزارش سرویس دانشگاهی ایسنا، مرتضی فاضلی، مدیر آموزش های فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها با اعلام این خبرگفت : این بسته آموزشی که در آستانه میلاد حضرت رسول(ص) منتشر شده٬ ویژه زوج های دانشجو طراحی گردیده است.

فاضلی افزود در این دوره ی آموزشی عواملی که باعث موفقیت بیشتر دانشجویان دختر و پسر در امر مقدس ازدواج می شود مورد توجه بوده و تلاش شده است محتواهای مناسب برای ارتقای آگاهی و شناخت زوجین از شیوه های ارتباط موثر میان همسران و مهارتهای سازگاری در زندگی بانشاط و موفق ارایه گردد.

مدیر آموزش های فرهنگی نهاد ابراز امیدواری کرد این دوره ی آموزشی به استحکام و پایداری بیشتر ازدواج ها در دوران دانشجویی که از بهترین و موفق ترین نوع ازدواج ها در سطح کشور است کمک کند.

فاضلی با اشاره عناوین و سر فصل های ارایه شده در این دوره افزود : این دوره برای دانشجویان مزدوج طرح ازدواج آسان دانشجوئی شامل 3 درس می باشد که مجموعا در 15 جلسه 20 دقیقه ای ارایه میگردد .

وی استفاده از اساتید برجسته کشوری در حوزه خانواده در این دوره آموزشی را از نقاط بارز این دوره آموزشی ارزیابی کرد و گفت :حجه الاسلام محسن عباسی ولده از مولفین چندین جلد کتاب در موضوع ازدواج و خانواده٬ دکتر محمود برجعلی از اساتید روانشناسی و عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی٬ دکتر حمید حبشی دارنده دکترای حرفه ای و 15 سال سابقه تدریس و روان درمانی بالینی در زمینه مهارتهای زندگی و دکتر ابراهیم رزاقی چهره نام آشنا در حوزه اقتصاد خانواده٬ از اساتید این دوره آموزشی هستند .

مدیر آموزش های فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقا م معظم رهبری در دانشگاه ها در ادامه با اشاره به دروه ی ارایه شده در فصل اول که " عوامل استحکام خانواده " نام گذاری شده است ٬ تصریح کرد : در این فصل که در سه بخش توسط دوتن از اساتید معرفی شده ارایه می شود٬ عوامل تاثیرگذار در استحکام خانواده مورد بررسی قرار میگیرد. روشهای ایجاد زندگی شاد و پرنشاط ٬ مدیریت تعارضات در خانواده و مهارتهای سازگاری عاطفی و رفتاری از مهترین بخش های این فصل است .

فاضلی در ادامه با اشاره به جزئیات فصل دوم، آن را کاملترین و مهمترین فصل این دوره عنوان کرد و افزود : این فصل در هشت بخش به دانشجویان ارایه می شود . مدیریت روابط با خانواده خود و همسر ٬ خانواده و آسیب های رسانه ٬ خانواده کانون فرزند آوری ٬ حسن معاشرت متقابل زن و شوهر٬ تفاوتهای روحی و جسمی زن و مرد و مدیریت اقتصادی خانواده از مهمترین بخش های این فصل است

وی درباره فصل سوم نیز گفت : و اما در فصل سوم دانشجویان مزدوج اطلاعات جزئی و کاملتری از احکام و آداب ازدواج فرا می گیرند. احکام محرم و نامحرم و نگاه کردن ٬ احکام مراسم ازدواج ٬ پیرایش و آرایش ٬ احکام اختصاصی و گفتنی های حسن معاشرت اختصاصی برای آقایان و خانم ها از مهمترین بخش های این فصل است .

به گزارش مأوا ، فاضلی هچنین درباره نحوه ثبت نام و شرکت در دوره های آموزشی گفت : دانشجویان می توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی مرکز آموزش های مجازی دانشگاهیان به آدرس http://un.nahad.ir ضمن ثبت نام و تکمیل اطلاعات و دریافت نام کاربری و رمز عبور نسبت به مطالعه و گذراندن سرفصل های آموزشی مربوط به این طرح اقدام کنند .

وی همچنین در پایان درباره مشوق های این طرح نیز تاکید کرد : اعطای گواهی آموزشی پایان دوره از سوی مرکز آموزشهای مجازی دانشگاهیان نهاد ، اعطای سهمیه عمره دانشجویی به فعالین و ممتازین دوره و اعطای جوایز نقدی و فرهنگی به فعالین دوره بر اساس نمرات کسب شده از امتیازات جانبی شرکت در این طرح می باشد.

دفتر ازدواج 50 فولادشهر
۲۳ دی ۹۳ ، ۱۴:۱۹ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر