وبلاگ علمی فرهنگی در زمینه ازدواج، طلاق و خانواده

دفتر ازدواج 50 فولادشهر
وبلاگ علمی فرهنگی در زمینه ازدواج، طلاق و خانواده

پیام های کوتاه

۲۴ مطلب در آذر ۱۳۹۳ ثبت شده است

شورای فقهی معاونت پژوهش مجلس شورای اسلامی، به بررسی ابهامات ماده 1085 و 1086 قانون مدنی درباره مسئله حق حبس در نکاح پرداخته است و آن را ضمن گزارشی ارائه نموده است.

بر اساس ماده 1085 قانون مدنی، زن می‌تواند تا زمان پرداخت مهریه از سوی زوج، از ایفاء وظایفی که در مقابل شوهر دارد امتناع کند، مشروط بر اینکه مهر وی حالّ باشد و این امتناع مسقط حق نفقه نخواهد بود و این امکان امتناع از انجام تعهد تا ایفای تعهد طرف مقابل در عقود معاوضی"حق حبس" نامیده می‌شود.

بر این ماده و ماده بعدی آن ابهاماتی وجود دارد که عبارتند از محدوده حق حبس زوجه، وضعیت حق حبس در فرض اعسار زوج، حق حبس در فرض تقسیط مهریه، سقوط حق حبس در فرض تمکین به کمتر از آمیزش، حق نفقه در فرض اعمال حق حبس و اعسار زوج

فایل pdf مفصل (59 صفحه‌ای) آن را می‌توانید دانلود کنید.

دریافت

دفتر ازدواج 50 فولادشهر
۲۶ آذر ۹۳ ، ۱۵:۰۲ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

گلزاری:  ۱۱میلیون جوان، در آستانه ازدواج قرار دارند/ ۸۰درصد مطلقه‌ها زیر ۳۰سال هستند

معاون وزارت ورزش وجوانان اعلام کرد: هم اکنون، ۱۱ میلیون جوان کشور در آستانه ازدواج قرار دارند. به گزارش گروه اجتماعی "خبرگزاری دانشجو" معاون امورساماندهی جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: بیکاری و مشکلات معیشتی جزء علتهایی است که موجب شده بیشتراین افراد اقدام بـه تـشکیل خانواده نکنند.

گلزاری افزود: ازدواج جوانان ازمباحثی است که حاشیه هایی را هم درجامعه ایجادکرده است که از جمله آنها فعالیت غیرمجاز 300 سایت همسریابی درکشوراست.

وی گفت: باوجود پیگیری این سازمان و همکاری پلیس فتا به تعداد این سایتها افزوده می شود.

20 درصد ازدواج ها منتج به طلاق/ 80 درصد مطلقه ها زیر 30 سال

معاون امورساماندهی جوانان وزارت ورزش وجوانان همچنین،  افزود: سالانه 800 هزار واقعه ازدواج  درکشور ثبت می شود که 20 درصد آن به منتج به طلاق می شود.

گلزاری افزود: متاسفانه 80 درصد مطلقه ها درسن زیر30 سال قراردارند و50 درصد طلاق ها هم در 5 سال اول زندگی روی می دهد که اغلب آنها مهارت های کافی برای آغاز وتشکیل زندگی راندارند.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت:هم اکنون 23 میلیون جوان 15 تا30 ساله درکشور وجود دارد که  تلاش و دغدغه دولت رفع مشکل بیکاری آنهاست .

دفتر ازدواج 50 فولادشهر
۲۶ آذر ۹۳ ، ۱۳:۴۵ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

نظر فقها/ نکاح در چه شرایطی خودبه‌خود فسخ می‌شود؟

ازدواج صورت‌گرفته میان زن و مرد، برای منقضی شدن، همیشه نیازمند طلاق نیست؛ گاهی این اتفاق به سبب وجود اسبابی به خودی خود صورت می‌گیرد و نکاح، فسخ می‌شود.

به گزارش مهرخانه، فسخ نکاح یکی از مسایلی است که بسیاری از زوجین از آن اطلاعی ندارند و نسبت به آن ناآگاه هستند؛ درحالی‌که یکی از اسباب شرعی از بین رفتن نکاح و پایان رابطه زوجیت است. لذا مروری بر این موارد و استفتائات صورت‌گرفته در این زمینه، ضروری است.

فسخ یا طلاق؟

سؤال: در مواردى که زوج یا زوجه حق فسخ عقد را دارند، آیا فسخ طلاق حساب می‌شود؟

پاسخ: آیات عظام گلپایگانی و فاضل‌لنکرانی می‌فرمایند: در مورد فسخ به طلاق احتیاجى نیست، ولى فسخ طلاق محسوب نمی‌شود و احکام طلاق را ندارد.

 

آیت‌الله بهجت نیز می‌گویند: اگر زن یا مرد، به سبب یکى از عیوب که در رساله ذکر گردیده است، عقد را به هم بزند، از هم جدا می‌شوند و طلاق لازم نیست.

 عدم بکارت دختر

سؤال: آیا باکره‌نبودن دختر، سبب فسخ نکاح می‌شود؟

پاسخ: آیت‌الله خامنه‌ای معتقدند: عیب مذکور به خودى‌ خود موجب فسخ نکاح نیست. آیت‌الله بهجت نیز می‌فرمایند: ضمن عقد شرط نشده و یا عقد مبنى بر ثبوت آن نبوده، باعث خیار نمی‌شود. آیت‌الله مکارم‌شیرازی در توضیح این مطلب می‌فرمایند: در صورتى‌که شرط بکارت کرده باشد، حق فسخ دارد.

سؤال: آیا از اطلاق عقد و عرف و قرائن، می‌توان شرط بکر بودن را استنباط کرد؟

پاسخ: آیت‌الله مکارم‌شیرازی معتقدند: معمولاً در محیط‌هاى ما، شرط بکارت به عنوان یک شرط ضمنى و از پیش توافق‌شده است و معناى فسخ این است که بگوید من عقد را فسخ کردم یا به هم زدم و به هر زبانى باشد، کافى است. اما آیت‌الله صافی‌گلپایگانی پاسخ می‌دهند: مجرد اطلاق عقد، مفید شرط بکر بودن زوجه نیست؛ بلکه موقوف به اشتراط در متن عقد و مذاکره قبل از عقد و واقع ساختن عقد مبنیاً بر آن است، که در صورت دوم هم حکم اشتراط در متن عقد را دارد.

 

عقیم بودن مرد

سؤال: آیا عدم توانایى مرد براى بچه‌دارشدن مى‌تواند باعث فسخ ازدواج شود؟

پاسخ: آیت‌الله خامنه‌ای معتقدند: این مورد از موارد فسخ نیست، بلکه جدایى زن در وضعیت مذکور، نیاز به طلاق دارد و طلاق در اختیار مرد است و زن در صورتى‌که ادامه زندگى براى او عسر و حرج باشد، مى‌تواند به حاکم شرع مراجعه نماید.

سؤال: زن و مردى پس از چند سال ازدواج بچه‌دار نشدند، دکتر تشخیص داده است که عیب از جانب مرد بوده است و اکنون زن می‌گوید شوهرش فاقد بیضه است و بچه‌دارنشدن آنها بدین جهت است. در این صورت آیا زن می‌تواند عقد را فسخ کند؟

پاسخ: در پاسخ به این سؤال آیت‌الله مکارم‌شیرازی می‌فرمایند: در صورتى‌که آگاهى بر این امر نداشته است، مى تواند فسخ کند؛ مگر این که بعد از آگاهى راضى شده و با او زندگى کرده باشد.

آیت‌الله بهجت نیز معتقدند: اگر تأخیر فسخ به جهت جهل به خیار یا جهل به فوریت آن بوده است، زن خیار فسخ دارد.

آیت‌الله فاضل‌لنکرانی نیز چنین توضیح می‌دهند: اگر مقصود این باشد که بیضتین او را کشیده‌اند یا کوبیده‌اند یا اصلاً نداشته باشد، زن حق دارد عقد را فسخ کند.

سؤال: اگر مردى قبل از ازدواج از نزدیکى عاجز باشد و زن بعد از مراسم عروسى بفهمد و فوراً عقد و نکاح را به هم نزند و از شوهر جدا نشود، آیا در این صورت زن می‌تواند بدون طلاق شوهر کند؟

پاسخ: آیات عظام مکارم‌شیرازی و بهجت می‌فرمایند: در این موارد، زن باید به حاکم شرع مراجعه کند و حاکم یک سال به مرد مهلت می‌دهد؛ اگر درمان شد، ازدواج باقى است؛ در غیر این صورت، زن می‌تواند نکاح را فسخ کند و احتیاج به طلاق نیست.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی ادامه می‌دهند: به فرض که مرد بعد از آن هم خوب شود، قابل بازگشت نیست؛ مگر به صورت ازدواج جدید.

 

جنون یکی از زوجین

سؤال: هرگاه پس از ازدواج، زن بفهمد شوهر دیوانه بوده، حق فسخ دارد یا نه؟

پاسخ: آیت‌الله بهجت می‌فرمایند: اگر بعد از عقد بفهمد که شوهر او دیوانه است، می‌تواند عقد را به هم بزند.

آیت‌الله نوری‌همدانی نیز می‌نویسند: در فرض مسئله، زوجه حق فسخ نکاح را دارد؛ چه اینکه قبل از عقد مجنون بوده و زوجه نمی‏دانسته یا اینکه بعد از عقد جنون عارض زوج شود؛ و اگر مقاربت صورت گرفته است، زوجه استحقاق تمام مهر را دارد و اگر مقاربت صورت نگرفته است، استحقاق چیزی را ندارد.

سؤال: دخترخانمى ازدواج کرده و پس از آن طبق نظر متخصصان و اقرار خانواده و خود دختر، معلوم شده است که قبل از ازدواج داراى مرتبه‌اى از جنون بوده، و اکنون ادامه زندگى با ایشان غیرممکن است. آیا شوهر حق فسخ دارد؟ و در صورت فسخ، آیا زوجه مستحق مهرالمثل است، یا مهرالمسمى؟

پاسخ: آیت‌الله مکارم‌شیرازی معتقدند: شوهر حق فسخ دارد؛ ولى اگر دخول واقع شده باید مهرالمسمى را بپردازد. آیت‌الله فاضل‌لنکرانی نیز می‌فرمایند: اگر ثابت شود که بیمارى جنون است و مرد هم هیچ اطلاعى نداشته است، مى تواند نکاح را فسخ کند.

سؤال: اگر چنان‌چه زوج یا زوجه کسى دچار جنون گردد که در زمان وقوع عقد وجود نداشته است و جنون نام‌برده نیز به تأیید پزشکى قانونى و اطباء معالج نیز رسیده باشد، طبق موازین شرع مقدس اسلام آیا زوج در زمان جنون زوجه، حق فسخ نکاح را دارد یا خیر و در صورت فسخ نکاح در زمان جنون از طرف زوج، آیا این فسخ صحیح است و حقى که زوجه بر گردن زوج دارد که باید زوج به او بدهد چیست؟

پاسخ: آیت‌الله بهجت می‌فرمایند: اگر به حد جنون باشد، زن خیار فسخ دارد. آیت‌الله صافی‌گلپایگانی نیز می‌فرمایند: در فرض سؤال که جنون بعد از عقد واقع شده است، اگر زوج دیوانه شده، زوجه حق فسخ دارد؛ پس اگر وقوع جنون بعد از نزدیکى و انجام عمل زناشویى بوده، باید مهریه زوجه از مال زوج، با اجازه مجتهد جامع‌الشرایط پرداخته شود و اگر قبل از نزدیکى مجنون شده است، زوجه مهر ندارد و اگر زوجه بعد از وقوع عقد مجنونه شده، زوج حق فسخ ندارد و جدایى با طلاق حاصل می‌شود. واللّه العالم.

تدلیس

سؤال: خواهشمند است نظر خود را راجع به تدلیس ازدواج به طور مشروح بیان فرمایید. آیا پنهان کردن نقص؛ مانند کچلى کلى، یا موضعى، کم‌پشت، یا خالى بودن قسمتى از موهاى سر در زن موجب حق فسخ براى مرد می‌شود؟

پاسخ: آیت‌الله مکارم‌شیرازی در این زمینه می‌فرمایند: هرگاه در موقع خواستگارى معایب خود را عمداً بپوشاند و خود را غیر از آنچه هست نشان دهد، مصداق تدلیس است و شوهر پس از اطلاع، حق فسخ دارد.

آیت‌الله خامنه‌ای نیز می‌فرمایند: اگر وجود صفت کمال یا سلامت از عیوب و نقایص در ضمن عقد، شرط یا دختر توصیف به آن شده باشد و یا قبل از عقد ذکر گردیده و عقد مبنى بر آن واقع شده باشد و سپس خلاف آن ثابت شود، زوج حق فسخ عقد را دارد و اگر دخول شده و مُدَلس (فریب‌دهنده) زوجه بوده، استحقاق مهر را ندارد و اگر مُدَلس غیرزوجه بوده، مهرالمسمى (مهریه‌اى که هنگام عقد مشخص شده است) را استحقاق دارد و زوج بعد از پرداخت مهر به زوجه، مى‌تواند به مُدَلس رجوع و از او اخذ کند.

سؤال: قبل از عقد، پدر دختر سلامتى چشم شوهر را شرط مى کند و پدر شوهر قول سلامتى چشم فرزند خود را مى دهد و عقد بر همین اساس به اعتماد بر حرف پدر شوهر جارى می‌گردد. پس از 6 ماه و قبل از دخول کشف می‌شود بطلان ادعاى پدر شوهر و اینکه فرزندش کور و نابینا بوده است و پدر شوهر تدلیس کرده است. آیا دختر حق فسخ عقد را دارد یا خیر؟ و در صورت وجود چنین حقى از براى دختر، آیا مستحق مهریه می‌شود یا خیر؟

پاسخ: آیت‌الله صافی‌گلپایگانی معتقدند: در فرض سؤال که عقد مبنیاً بر سلامت چشم واقع شده و بعد کشف خلاف شده است، دختر می‌تواند عقد را فسخ کند و با عدم تحقق دخول، استحقاق مهریه ندارد و در نزاع موضوعى مرافعه شرعیه لازم است.

منبع:http://mehrkhane.com

دفتر ازدواج 50 فولادشهر
۲۶ آذر ۹۳ ، ۱۳:۴۱ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

معاون فنی دفتر سلامت جمعیت وزارت بهداشت:

ثبت 18 طلاق در هر ساعت/ 65 درصد خانواده‌های تک‌فرزند نمی‌خواهند تک‌فرزند باشند

میانگین فاصله تولد اولین فرزند پس از ازدواج، سه سال و نیم و فاصله تولد او با فرزند دوم، پنج سال است و این امر می‌تواند باعث تک‌فرزندی شود. نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد که تنها 35.4 درصد زوجین تک‌فرزند قصد تک‌فرزندی دارند و 65 درصد این خانواده‌ها این قصد را ندارند.

همایش رویکردهای جدید جمعیتی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، استانداری و شهرداری تهران در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد

به گزارش خبرنگار مهرخانه، محمد اسلامی؛ معاون فنی دفتر سلامت جمعیت وزارت بهداشت با اشاره به بیانات رهبر انقلاب درخصوص افزایش نرخ باروری و اهمیت حفظ و ارتقای سطح سلامت مادران و کودکان گفت: تعداد تولد شاخص اصلی نیست، بلکه میزان باروری کلی مورد هدف است. بالاترین نرخ باروری کل مربوط به سال 60 است که این میزان در سال 71 با تصویب قانون تنظیم خانواده 50 درصد کاهش پیدا کرد.

اهمیت تأمین معیشت و مسکن در فرزندآوری

وی تأمین مسکن، معیشت و شغل را برای افزایش نرخ باروری مهم دانست و تصریح کرد: رسیدن به نرخ 2.1 باروری برای هر جامعه‌ای تهدید است. طی یک تحقیق، تمایل به چندفرزندی در زوجین در آستانه ازدواج بررسی شد که حاکی از علاقه 2.9 فرزندی آنها بود که اگر در عمل به این تمایل دست یابیم، از نرخ باروری 2.1عبور خواهیم کرد.

 

اسلامی با بیان اینکه پایین‌ترین میزان تولد در کشور مربوط به سال 79 است، اظهار داشت: سال گذشته نیز یک میلیون و 470 تولد رخ داده که پیش‌بینی می‌شود امسال به یک میلیون و 500 هزار مورد افزایش یابد، اما در خصوص آن نمی‌توان قضاوت کرد.

وی با تأکید بر اهمیت آموزش، افزود: آموزش و ارتقای توانمندی پرسنل سطوح مختلف در مورد ارائه خدمات باروری سالم، بازنگری در استانداردهای مشاوره خدمات باروری سالم در جهت افزایش بارداری ارادی و برنامه‌ریزی‌شده و پرهیز از بارداری افراد پرخطر؛ از جمله مسایلی است که باید درنظر گرفته شود.

65 درصد خانواده‌های تک فرزند نمی‌خواهند تک‌فرزند باشند

معاون فنی دفتر سلامت جمعیت وزارت بهداشت ادامه داد: میانگین فاصله تولد اولین فرزند پس از ازدواج، سه سال و نیم و فاصله تولد او با فرزند دوم، پنج سال است و این امر می‌تواند باعث تک‌فرزندی شود. نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد که تنها 35.4 درصد زوجین تک‌فرزند قصد تک‌فرزندی دارند و 65 درصد این خانواده‌ها این قصد را ندارند.

تک‌فرزندی باعث افزایش افسردگی می‌شود

وی با اشاره به افزایش نرخ تک فرزندی در کشور گفت: از عوارض اجتماعی و روانی تک‌فرزندی می‌توان به برهم خوردن توازن و تعادل نسلی،‌ کم‌رنگ شدن همبستگی اجتماعی، افزایش احتمال طلاق در نسل آینده،‌ افزایش احتمال انزوای والدین در دوران پیری و افزایش احتمال افسردگی اشاره کرد که با مشاوره‌های صحیح می‌توان از آن پیشگیری کرد.

ثبت 18 طلاق در هر ساعت

اسلامی همچنین با اشاره به وضعیت طلاق در کشور، افزود: در سال 91، در هر ساعت 16 طلاق و در سال 92 در هر ساعت 18 طلاق ثبت شده‌ است. 80 درصد از طلاق‌ها در سنین کمتر از 30 سال، 14.2 درصد آنها در سال اول ازدواج و 50 درصد در پنج سال اول زندگی رخ می‌دهد؛ لذا بهبود استانداردهای آ‌موزشی هنگام ازدواج، افزایش کیفیت محتوایی آموزشی و خدمات مشاوره قبل و پس از ازدواج می‌تواند به این مهم کمک کند.

دفتر ازدواج 50 فولادشهر
۲۶ آذر ۹۳ ، ۱۳:۳۷ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

پرونده "بایدها و نبایدهای ازدواج کودک" منتشر شد

مهرخانه نیز در همین راستا در این پرونده به بررسی این مقوله به لحاظ فقهی، حقوقی، رویه قضایی و از منظر کنوانسیون‌های بین‌المللی پرداخته است.

پرونده "بایدها و نبایدهای ازدواج کودک" منتشر شد.

به گزارش مهرخانه، این روزها با اعلام آمار ازدواج کودکان در برخی مناطق کشور، چالش‌های مربوط به سن بلوغ و ازدواج در فقه شیعه، قوانین و رویه قضایی کشور و نیز برخی مغایرات با کنوانسیون بین‌المللی حقوق کودک که ایران نیز با شروطی به آن پیوسته است، بار دیگر در فضای کارشناسی مطرح شد و این مسئله از منظرهای گوناگون مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

مهرخانه نیز در همین راستا در این پرونده به بررسی این مقوله به لحاظ فقهی، حقوقی، رویه قضایی و از منظر کنوانسیون‌های بین‌المللی پرداخته است. در این پرونده علاوه بر یادداشت‌های فقهی و حقوقی مرتبط، گفتگوهایی با دکتر علی کاظمی؛ قاضی دادگستری و مدیرکل اداره کل فنی قوه‌قضائیه، دکتر غلامرضا پیوندی؛ استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی ‌پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و دکتر بارانی؛ استاد دانشگاه و نویسنده کتاب حقوق کودک نیز صورت گرفته است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای مشاهده کامل پرونده بر روی این بخش کلیک کنند.

دفتر ازدواج 50 فولادشهر
۲۶ آذر ۹۳ ، ۱۳:۳۵ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

بررسی اذن پدر در ازدواج دختر باکره

معاونت پژوهش مجلس شورای اسلامی، به بررسی ابهامات ماده 1043 قانون مدنی درباره مسئله اذن پدر در ازدواج باکره پرداخته است و ان را ضمن گزارشی ارائه نموده است.

ماده 1043 قانون مدنی به مسئله اذن پدر در ازدواج باکره که از مسائل مورد اختلاف فقیهان است می پردازد. قانون مدنی ایران از میان فتاوای موجود در مسئله لزوم یا عدم لزوم اذن ولی در نگاه باکره ، فتوای تشریک در ولایت را برگزیده است به این معنا که در عقد ازدواج دختر باکره ، علاوه بر موافقت دختر ، اذن پدر یا جد پدری او نیز لازم است .

این دیدگاه مورد فتوا با احتیاط وجوبی بیشتر فقهای معاصر از جمله امام خمینی است . گزارش حاضر نیز با پیش فرض قبول نظریه تشریک تدوین شده است و نظرات اصلاحی حود درباره ماده 1043 را بر اساس همین پیش فرض ارائه می دهد.

قانونگذار در این ماده متعرض مسئله اذن پدر یا جد پدری در ازدواج دختر باکره شده است لکن بخش مهمی از مقررات مربوط به این مسئله در این ماده به روشنی تبیین نشده است و همین امر موجب شده است که گاهی محاکم در صدور رای در خصوص این موضوع دچار مشکل شوند.

مهم‌ترین ابهام قانون فوق این است که منظور از «باکره» چیست؟ آیا دختری که به واسطه غیر ازدواج، بکارتش (به هر دلیل) از بین رفته، باز هم نیازمند اذن پدر است؟

اگر بکارت با غیر دخول (مثلا پریدن از بلندی، انگشت یا شئ خارجی) از بین رفت، آیا چنین دختری نیاز به اذن پدر ندارد؟

اگر بکارت به دخول غیرمشروع از بین برود چطور؟ آیا برای ازدواج چنین دختری اذن پدر لازم نیست؟

اگر دخولی واقع شد اما پرده بکارت سالم ماند (بکارت حلقوی) آیا باز هم چنین دختری باکره محسوب می‌شود؟

و ...

فایل pdf مفصل (58 صفحه‌ای) آن را می‌توانید دانلود کنید.دریافت

دفتر ازدواج 50 فولادشهر
۲۴ آذر ۹۳ ، ۱۵:۴۳ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

جناب آقای محقق داماد

بحث شروط در ضمن عقد نکاح از مباحث مورد ابتلاء و دارای فوائد حقوقی است که در نوشته حاضر به طور اجمال بدان می پردازیم. لکن، قبل از بیان شرایط ضمن عقد نکاح، نگاهی کوتاه بر احکام کلی شرایط ضمن العقد که در مواد 232 الی 246 قانون مدنی از آن گفتگو شده است، لازم به نظر می رسد.

احکام کلی شرائط ضمن العقد

الف ـ واژه شرط:

شرط در لغت دارای معانی متعددی است از قبیل: رسم، شیوه واجب، ضرور عهد و پیمان و معلق کردن چیزی به چیز دیگر یا وابستن قول یا فعل به چیزی، و امثال آن و در حکمت و نحو وقفه و اصول نیز معانی خاص دارد.

ب ـ تعریف شرط و اقسام آن:

هر چند در قانون مدنی تعریفی از شرط نشده است ولی بنا به آنچه از مواد مربوط به شرط استنباط می شود

می توان را به معنی التزام و تعهدی تبعی دانست که ضمن عقد معین و در کنار تعهد اصلی ایجاد می شود و ان چنان با عقد مرتبط است که اگر عقد به جهتی از جهات منحل گردد، شرط نیز تبعا منتفی می شود. شرط سه قسم است:

اول: شرط صفت که راجع به کیفیت یا کمیت مورد معامله است.

دوم: شرط نتیجه، و آن اشتراط تحقق امری در خارج است که اگر حصول نتیجه مزبور متوقف بر تشریفات و اسباب خاص نباشد به محض رد کردن آن ضمن عقد، نتیجه در خارج حاصل و محقق می شود.

سوم: شرط فعل، اعم از فعل یا ترک، که در حقیقت منظور از شرط ضمن عقد به مفهوم واقعی و متداول همین قسم سوم شرط فعل است و آن شرطی است که یکی از طرفین عقد یا هر دو به موجب آن ملتزم و متعهد به انجام آن می شوند.

متن کامل مقاله را در اینجا بخوانید

دفتر ازدواج 50 فولادشهر
۲۴ آذر ۹۳ ، ۱۵:۲۹ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

سید محمد موسوی بجنوردی

قبل از ورود به این بحث لازم است مطلبی را بعنوان مقدمه بیان کنم.

مفهوم و ماهیت شرط در اصطلاح فقهاء:

در اصطلاح فقهاء عظام شرط بر مطلق تعهد و الزام و التزام اطلاق میگیرد.

اعم از اینکه در ضمن عقد باشد یا بطور مصتقل و جدای از عقد باشد, بر همین اساس شیخنا الاعظم الانصاری قدس سره در آغاز بحث شروط, تعریف فیروز آبادی صاحب قاموس را که میگوید: الزام الشی و التزامه فی البیع و نحوه را رد میکند, به این استدلال که در روایات کثیری شرط بر الزامات و التزامات ابتدائی بکار رفته است, از جمله نبوی معروف که رسول گرامی (ص) فرمودند: ان قضاء الله احق و شرطه اوثق والولاء لمن اعتق و نیز در این سئوال مااشرط فی الحیوان؟ رسول اکرم (ص) فرمودند: ثلاثه ایام للمشتری شرط در اینجا به معنی حق الخیار است, و نیز در بعضی از روایات شرط برنذر و عهد و عد اطلاق شده است.

به همین جهت شروط را با توجه به معنای اخیر به دو قسم تقسیم میکنند. 1_ شرطو ضمن عقد 2_ شروط ابتدائیه که تفصیل آن خواهد آمد.

متن کامل مقاله را در اینجا بخوانید

دفتر ازدواج 50 فولادشهر
۲۴ آذر ۹۳ ، ۱۵:۲۷ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

دکتر حسین مهرپور

ماده 1043 قانون مدنی اصلاحی سال 1370 مقرر می دارد:

نکاح دختر باکره اگر چه به سن بلوغ رسیده باشد موقوف به اجازه پدر یا جد پدری اوست.

براساس این ماده, دختری که به سن بلوغ رسیده و قاعدتاً از تحت ولایت خارج است, از نظر نکاح نمیتواند مستقلاً اقدام کند, در عین حالی که دیگر تحت ولایت نیست و نظرش معتبر است و عقد نکاح بدون رضایت و اراده او واقع نمی شود, باید اجازه و موافقت پدر یا جد پدری را نیز جهت انعقاد عقد نکاح تحصیل کند.

لزوم اجازه پدر یا جد پدری برای ازدواج دختر باکره در ماده 1043 قانون مدنی قبل از اصلاحیه نیز مورد تاکید قرار گرفته بود.

ماده 1043 سابق مقرر می داشت:

نکاح دختری که هنوز شوهر نکرده, اگر چه بیش از 18 سال تمام داشته باشد, متوقف به اجازه پدر یا جد پدری اوست...

یعنی حتی اگر دختر, به سنی رسیده باشد که قانون آن را اماره رشد قرار داده و طفل با رسیدن به آن سن از تحت ولایت خارج می شود, در عین حال در مورد نکاح مستقل نیست و باید اجازه ولی را بگیرد. در اصلاحیه سال 1361 چون قانونگذار مبنا و ملاک را سن بلوغ قرار داده و سن 18 سال دیگر به عنوان اماره رشد شناخته نمی شد و ماده 1209 نیز خلاف حذف, عبارت سن 18 سال در ماده 1043 به سن بلوغ تبدیل شد و صدر ماده مزبور به این شکل درآمد:

نکاح دختری که هنوز شوهر نکرده, اگر چه به سن بلوغ رسیده باشد, موقوف به اجازه پدر یا جد پدری اوست...

در اصلاحیه سال 1370 نیز همین حکم باقی ماند, فقط عبارت: دختری که هنوز شوهر نکرده به : دختر باکره تبدیل شد که وجه آن را بعداً خواهیم گفت.

متن کامل مقاله را در اینجا بخوانید

دفتر ازدواج 50 فولادشهر
۲۴ آذر ۹۳ ، ۱۵:۲۱ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

سید محمد موسوی بجنوردی

قبل از ورود به این بحث لازم است مطلبی را بعنوان مقدمه بیان کنم.

مفهوم و ماهیت شرط در اصطلاح فقهاء:

در اصطلاح فقهاء عظام شرط بر مطلق تعهد و الزام و التزام اطلاق میگیرد.

اعم از اینکه در ضمن عقد باشد یا بطور مصتقل و جدای از عقد باشد, بر همین اساس شیخنا الاعظم الانصاری قدس سره در آغاز بحث شروط, تعریف فیروز آبادی صاحب قاموس را که میگوید: الزام الشی و التزامه فی البیع و نحوه را رد میکند, به این استدلال که در روایات کثیری شرط بر الزامات و التزامات ابتدائی بکار رفته است, از جمله نبوی معروف که رسول گرامی (ص) فرمودند: ان قضاء الله احق و شرطه اوثق والولاء لمن اعتق و نیز در این سئوال مااشرط فی الحیوان؟ رسول اکرم (ص) فرمودند: ثلاثه ایام للمشتری شرط در اینجا به معنی حق الخیار است, و نیز در بعضی از روایات شرط برنذر و عهد و عد اطلاق شده است.

متن کامل مقاله را در اینجا بخوانید

دفتر ازدواج 50 فولادشهر
۲۴ آذر ۹۳ ، ۱۵:۱۷ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر